Monday, December 24, 2007

تصويت الحكايه 3


التصويت الثالث على حكايات زمان وكان بتكلم على زيارات

الأماكن لتاريخيه والأماكن المفضلة اللي تتمنى زيارتها أو

زرتها من قبل وكان أيضا هناك العديد من المفاجآت تعالوا نشوف

السؤال : ما هو المكان التاريخي اللي عجبك جدا في مصر ؟!

وكان عدد من قام بالتصويت هو 79 صوت أما الأماكن التي تم

التصويت عليها كانت كالأتي

1- أعلى نسبة متساوية بين الأهرامات وبين الأقصر وأسوان 18%

2- المركز الثاني للمتحف المصري بنسبه تصويت 14%

3- كان بالتساوي بين مساجد مصر القديمة وقلعه الإسكندرية 11%

4- الرابع منطقة قلعه صلاح الدين الأيوبي بنسبة 9%

5- الخامس لم يقوم بزيارة أي مكان كانت نسبتها 8%

6- السادس خان الخليلي بنسبة 5%

7- السابع كان منظفة سقارة وهرم زوسر بنسبة 4%

8- الثامن والأخير هو مكان أخر لم وكان بنسبة 3 %

ياريت اللي شارك في التصويت بمكان أخر يقول ايه هو المكان

اللي عجبه وكمان اللي شارك واختار في التصويت يقول ليه

المكان اللي اختاره عجبه أو ايه اكتر حاجه عجبتة في

المكان عشان كدا تم اختياره

7 comments:

mohamed said...

انا مكنتش صوتت قبل كدا

هو الاقصر مؤخراً قبل كدا كنت بعتبر المتحف المصري

§a§a said...

mohamed said...

منور البلوج يا محمد

نتمنى المشاركه بقى فى التصويت الموجود حاليا

هو فعلا الاقصر بعتبرها المكان الاول فى مصر مع انى مش رحتها للاسف من قبل كل ما اجى اروح يحصل مشكله مش اقدر اروح

ان شاء الله قريبا

اما المتحف المصرى انا بعتبرة ايضا من افضل الاماكن على الاطلاق مش فى مصر لكن فى العلم كله

يكفى اننى مكثت فيه 3 اشهر متتاليه فى جمعيه اصدقاء المتحف كانت اجمل ايام مرت بى حتى الان

تحياتى

tota_fm said...

مساء النور يا صاصا انا اخترت قلعه صلاح الدين لان انا بشوفها من بلكونه بيتنا كل يوم الصبح وبحس انها روعه وتصممها تحفه اوى وكمان تقسيمها من جوه بيعجبنى اوى وبروحها كتير من وانا صغيره بس اللى بجد نفسي اشوف اثارها بجد وازورها الاقصر واسوان وبجد نفسي ارحهم اوى

§a§a said...

tota_fm said...

يا مساء النور عليكى

فعلا القلعه من اجمل الاثار فى مصر

فى تصميمها ومكانها ومن بناها

يعنى كامله متكامله من كل شىء فعلا

وانا والله نسى فعلا ازور الاقصر واسوان الواح حاسس انه ناقصله حاجه ويلم بكل الاثار بقى

نفسى اروحهم لعل قريبا ان شاء الله

منورة الموضوع

The Alien said...

اﻷقصر
متهيألي مش مطلوب أقول أسباب الإختيار لإنها واضحة
أنا قعدت يوم كامل ف الكرنك بس

تحياتي
وكل سنة وإنت طيب

§a§a said...

The Alien said...

زيارة عزيزة يا الين لمدونتى

كل سنه وانت طيب وبخير دائما

فعلا الاقصر مش محتاجه انك تقول اسباب اختيارك ليها

وانا بحسدك انك رحتها وقعت يوم كامل فى الكرنك

منورنى

Unknown said...

انا بصراحة ما شكرتش فى التصويت يظهر ما لحقتوش

ع العموم انا بحب القلعة و جامعى السلطان حسن و الرفاعى متهيألى أعيش حوه جامع من الأتنين دول يااااااااااه

و باموت برده فى جامع احمد أبن طولون

و بعشق باة خان الخليلى ليا زيارة فيه كل سنة ما قدرش لازم

بحب الاماكن دى عشان بتعيشنى فى جو أصيل و روحانى بتاخدنى لعالم تانى خالص غير عالمنا الممل
و بحس فيها بعظمة الفنان الاسلامى و بفتخر بالعمارة الأسلامية

حلوة