Saturday, May 26, 2007

اسكندرانى حضرتك


تحدثت الى نفسى , حاله من المل تنتابها منذ فترة اشعر اننى فى طريق

لا اعلم اوله من اخرة هاين البدايه اى الطرق تودى الى النهايه حاله

من الكبت ربما من التكرار همممممممممممم طهقان زهقان مضايق

هممممم وكمان قلبت صا صاصا بقيت الحج ريكو الحياة بقت

روتينى نظام دائم وضعه عبدو روتين من الشغل للبيت الى

النوم ثم العلم ثم البيت واصبحت الحياة حلقه ادور بداخلها

لا اعلم اولها من اخرها


فكرت قليلا ووصلت الى قرار اننى لابد من كسر هذا الروتين

والتخلى عن عبائه الموظفين وكوبايه الشايه وجرنال عبدو

روتين شويه بس هروح فين مفيش الا حل واحد مفيش غيرة

عروستك وعروسه مصر عروسه البحر الابيض المتوسط

الاسكندريه , هينفع دلوقتى , ايوة طبعا دى اسكندريه صيفا

شتاء وهى دائما تنتظرك بجوها البديع وشمسها الرائعه

وشوارعها وقلعتها وجميع ما فيها


وهنا كانت المفائجه اتصل بى صديقى وهو من فلسطين وصل

الى الاسكندريه ولم يأتى الى القاهرة بسبب الزحمه والجو الخانق

وفضل الاسكندريه وليه حق وانتهزتها فرصه والشنط اتحضرت

فى ثوانى معدودة طيران على الاسكنريه الاسكندريه معشوقتى

بناها الاسكندر المقدونى وعلى الرغم من ان هناك العديد من

المدن التىحملت نفس الاسم الا ان واحدة فقط هى التى بقيت

بدون اندثار هى اسكندريه المحروسه بمكتبتها وقلعتها

وشواطئها وشوارعها وهوائها دائما اردد شعارى لو لم

اكن قاهريا لوددت ان اكون اسكندرانيا





19 comments:

قيـ ـثارة said...

بس ليه الكبت والنكد ده بس

:(((

دي الحياة حلوة خالص

روح أسكندرية يا صاصا روح

حتى الجو حر ههههه

§a§a said...

sara elghozoly said...

ههههههههههه

الكبت والنكد دا بقى سمه الحياة
الحياة حلوة ايوة بس للى عايشها لكن عامه الشعب مش عايشين

ومن غير ما تقولى انا رحت الاسكندريه يومين بس انما ايه اسكندرياه دى حاجه تانيه والله

والجو مش حر هههه
الجو كان جميل جدا

روحى انتى بقى بس لما تخلصى امتحانات وخدى هاجر معاكى هههه

ابو العربى said...

فعلا رائعه اسكندريه
بس مفيش وقت ومفيش فرصه من الاخر مفيش فلووووووووس
الواحد نفسه يكسر الروتين الى طهقنى دة بس مش مشكله

تحياتى

وشوشني said...

اولا انا نفسي في مرة ابقا اول واحده تعلق عندك بس اصبر بس لما اخلص امتحانات هبقى اول واحده بس انا الحقيقه بما اني 15 سنه فانا قعدت تقريبا 12 سنه عمري مارحت اسكندريه خالص اسمع الناس تقول احسن مكان وكده وانا كان نفسي اروحها جدا بس بجد لما رحتها اكتشفت ان هي مدينه تجنن وفعلا شتا صيف تروحها حلوة جدا انا رحتها مرة في الصيف ومرة في الشتا غير كده مافيش بس الحقيقه عجبتني في الشتا اوووي روعه المطر بتاعها حلو جدا زي اكننا قاعدين في البحر احيييك على الاختيار الرائع فينها دلوقتي وانا محبوسه مع شويه الكتب اللي في البيت؟؟؟

§a§a said...

ضد الظلم said...

ان شاء الله هتيجى الفرصه ذى ما جت لى وكسرت الروتين نوعا ما بس ان شاء الله خيرا

هتتحل والفلوس هتبقى تمام وساعتها هتيجى تغيظنا بقى تقول انك رحت الاسكندريه ذى ما انا عملت معاكم

تحياتى ونورت المدونه

§a§a said...

وشوشني said...

ربنا يكرمك ان شاء الله تكونى اول واحدة تعلق فى المدونه الموضوعات القادمه ان شاء الله وخاصه انها هتكون جامدة جدا وهتعجبكم ان شاء الله

بس الاهم ذاكرى كويس وربنا يوفقق عشان نشرب البيبسى بقى بتاع النجاح

اسكندريه فعلا جميله جدا وانا حبيتها فى الشتاء عن الصيف بكتير الواحد حس انه لما راح الاكندريه فى لاشتاء حاجه تانيه بجد عن الصيف

مليو ن مرة

وبعدين انتى فى سنه كام انتى بتقولى انك 15سنه ؟

ذاكرى وربنا يوفقق ان شاء الله

بالتوفيق

ولا تنسونا من الحاجه الساقعه

ههه

وشوشني said...

انا في 3 اعدادي بس انا طبعا متاخرة سنه كامله كان زماني في اولى اثنوي بس يلا بقا النصيب

وشوشني said...

ان شاء الله الحاجه الساقعه وكله وبما ان اخوي كمان في 3 ثانوي فهيبقى فيه ان شاء الله ماتخفش مش هننسى حد

§a§a said...

وشوشني said...

ربنا يوقف ان شاء الله وتجيبى اعلى الدرجات
واى مساعدة انا فى الخدمه دراسات وتاريخ يعنى انا ميه ميا

بالنسبه للحاجه الساقعه بما ان اخوكى دخل فى الموضوع فهيبقى صندوقين بيبسى ان شاء الله

هههه

شكلى هفتح مخزن لتوزيع البيبسى السنه دى

وشوشني said...

انت عارف اني دلوقتي في ازمه مع التاريخ والجغارفيا انا بكرهم جدا جدا انا بعد ادامهم ببقا عايزة اولع في نفسي والله انت جدع انا عمري ماشفت حد بيحب الدراسات غيرك انت ربنا يوفقك انا عايزة درس بقا ماليش دعوه انا الماده الوحيده اللي خايفه منها الدراسات مش بعيد اسقط فيها
...................
من عنينا واختي الصغيرة كمان في 6 ابتدائي كده هيبقوا 3 صناديق نعمل ايه احنا بقا هههههه

§a§a said...

وشوشني said...

اوبس لالالالالالالالالالا

مش ينفع انك تكرهى الدراسات كدا بصى هو فى فرق كتير بين انك تذاكرى مادة غصب وانك تحبى مادة كهوايه

وبعدين خلاص احجزى مكانك من الان وبادرى بحجز توقعات صاصا للامتحانات

ههههههه

............

وكمان دخلت اختك الصغرة الحاجه الساقعه

تصدقى كان الصندوق دا كمان ناقص عندى لو مش كان جى مكنتش فتحت المستودع

هههههههههه

لا ان شاء الله بجد ربنا يوفققم جميعا ان شاء الله

بس بردة لا تنسونا من الساقع

ههه

MONDAHESH said...

كده يا صاصا تروح اسكندرية وماتقوليش

:(

§a§a said...

MONDAHESH said...

معلش يا حج مندهش والله رحت بسرعه ومش قولت لحد يلا معلش تتعوض المرة الجايه يا حج

وشوشني said...

تعرف بقا النهارده انا طلعت عيني مع الدراسات عرفت فعلا اني بكرهها بس يلا بقا بص هي مش حكايه هوايه انا ممكن اقرا في الجغرافيا اما التاريخ فبكرهه وبكره اللي عمله وكل حاجه فيه بجد مافيش فصال في الموضوع خالص انا بحس ان التاريخ مالهوش لازمه انا اتقد انه مش هيفيد في حاجه في المستقبل بس معلش خلاص هخلص تالته اعدادي وادخل علمي علطول مافيش اي كلام مع اني برده في شويه مواد في العلمي بكرهها بس عل الاقل احسن من التاريخ
انت بس جيبلي حاجات عن الجغرافيا تبقا زي العسل
بس على العموم الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضيه
المهم لو سمحت ارجوك ادعيلي عشان انا بكره عليا اول امتحان انا تقريبا داخله النهارده انزل منشور لكل الناس عشان يدعولي مسكينه بقا اعمل ايه؟؟
انا عارفه اني عملت الموضوع كانه شات بس مافيش حاجه ااقدر اوصلك بيها غير دي اعمل ايه

§a§a said...

ربنا يوفقق ان شاء الله ركزى انتى بس فى المذكرة وسيبك من النت الايام دى عشان بقى نشرب البيبسى

كدا مش هينفع

الميل بتاعى دا

meryroka1@hotmail.com


نرجع بقى للموضوع التاريخ

شكللك هتخلينى اعمل مضووع عن التاريخ اهميته

انا كتبت فى اهميه التاريخ مقال جميل بس طبعا مش انتنشر الى الان

بس ان شاء الله هعمل موضوع عن اهميه التاريخ لعل وعسى ان يستفيد بيه الناس وكمان تتراجعى انتى كمان عن فكرتك عن التاريخ

هقولك على حاجه

هل الانسان مثلا يقدر ينسى اهله ؟

هل يقدر ينسى هو مين وابن مين واقاربه مين وساكن فين واهله كانو مين

؟

بالظبط كدا التاريخ

امه او شعب لا يعرف تاريخه لا يعرف صياغه مستقبله

ودا للاسف اللى بنعانى منه الان

فى ناس بتقول ان المثل دا ملهوش لزمه

يعنى يقولو ان التاريخ مش هيفيد الانسان فى حاجه

او ملهوش لزمه ذى ما انتى قولتى

بس اقولك على حاجه وامثله كثيرة

واولها القرأن الكريم

ربنا سبحانه وتعالى جعلنا نهتم بالتاريخ اهتمام كبير بل ان معظم القران كان عن اقوام ابادهم الله بسبب طغيانهم وقص قصصهم فى القران

مثل عاد وثمود وفرعون وقارون وغيرهم

كمان لولا داراسه الامم والتاريخ لم نصل الى ما وصلو اليه لم نكن نعرف شىء عن الحضارات السابقه والاستفادة من خبراتها وتطوير ها الى الاحدث

يعنى مثلا لولا دراسه التاريخ والنقل والترجمه فى العصر الاموى والعباسى لكان تاريخ وما كتبه اليونانين وما اخذوة عن مصر الفرعونيه فى الضياع ولكن هذةالحركه الترجمه ابقت على هذا المخزون الكبير بل واضافو اليه المسلمين العديد والعديد

وهكذا

عموما الموضوع هيطول فى حكايه التاريخ دى

ان شاء الله اوعدك انى اعمل موضوع عن اهيمه التاريخ مخصوص عشان اغير وجهه نظرك خالص عن التاريخ

لعل وعسى اكون سب فى انك تحبى التارخي ولا حاجه

وشوشني said...

ماتخفش اصل حكايه النت ده انا باخد نص ساعه الصبح راحه ونص ساع بليل والحمد لله بلتزم بالوقت بحط المنبه جنبي عشان ااقوم علطول فعادي يعني اصل انا مش هعد اذاكر طول اليوم
.................
بص المشكله ان كل انسان عنده هوس بحاجه معينه فانا عندي هوس علمي جدا وخاصه بالفلك برده في ناس ممكن تقول ايه فايده الفلك فالواحد مابيحسش باهميه الحاجه
.........................
انت بتقول

كمان لولا داراسه الامم والتاريخ لم نصل الى ما وصلو اليه لم نكن نعرف شىء عن الحضارات السابقه والاستفادة من خبراتها وتطوير ها الى الاحدث

يعنى مثلا لولا دراسه التاريخ والنقل والترجمه فى العصر الاموى والعباسى لكان تاريخ وما كتبه اليونانين وما اخذوة عن مصر الفرعونيه فى الضياع ولكن هذةالحركه الترجمه ابقت على هذا المخزون الكبير بل واضافو اليه المسلمين العديد والعديد

بص اعتقد ان دراسه التاريخ ده ماجتش الا من الناس الخبيره ماتقوليش ان احنا لما نعد ندرس الحاجات دي دلوقتي هنبقا علما فيها ونكتشف حاجات جديده ونحلل التاريخ المكتشفين دول كانوا هما غاوييين التاريخ لكن ميتعبوناش ويعقدونا كده الواحد يسقط عشان ماده هو اصلا مش بيحبها وبعقد بتعقد منها وهو في مواد تانيه بيحبها ويكره الدرساه على اللي عملوها عشان ماده يعني انا ده بالضبط احساسي بس انا احيييك لأن قليل جدا دلوقتي اللي بيحبوا التاريخ انتوا بس دلوقتي اللي بتحبوا التاريخ او نقول الجيل اللي هو عاقل لكن اللي في مدارس انا تقريبا لغايه دلوقتي ماشفتش حد في المدرسه عندنا بيحب التاريخ فبجد احييك
وكمان المشكله انه في الدراسه التاريخ معتمد على الحفظ تعد تحفظ في قانون التصفيه ومين عمله ومين عمل ثورة القاهرة الاولى والتانيه ومعرفش ايه وكلام يجنن بس وانا مشكلتي اني مش بعرف احفظ خالص انا بعتمد على الفهم وكل اعتمادي عليه بس هو ممكن اني اسمع قصص وكده بس ده قصص مش علينا ان احنا نحفظها فرق يعني وكمان لو كده وانا مش بقرا في التاريخ ماكنتش قرات هنا لأن انت كلامك كله تاريخي بس هو بيعجبني لأنه كلام بسيط جدا بس لو تيجي تلخص منهج التاريخ عندي زيه كده تبقى جدع اوووووي

وشوشني said...

انا حرة انا فتحتها شات بقا

§a§a said...

وشوشنى ..........

همممممممممممم شكلك يا وشوشنى مكبوته من التاريخ هههه

اولا طبعا مينفعش حد يزاكر طوال اليوم واهو بتغيرى جو على النت شويه ربنا يوفقق بس انتى ابقى طمنينا عملتى ايش فى الامتحانات

______________

بص اعتقد ان دراسه التاريخ ده ماجتش الا من الناس الخبيره ماتقوليش ان احنا لما نعد ندرس الحاجات دي دلوقتي هنبقا علما فيها ونكتشف حاجات جديده ونحلل التاريخ المكتشفين دول كانوا هما غاوييين التاري

_____________

لا مش كدا خالص حكايه التحلي والنقد والكلام دا كله للناس التانيه اللى هما اساسا التاريخ ودراستهم تاريخ وكدا

لكن عامه المفروض الانسان يعى التاريخ بمعنى

اعرف تاريخ بلدى على الاقل واعرف تاريخ اسلامى

عشان لما اقابل مثلا ناس او اسمع حاجه من بنى ادام بيزيف التاريخ

اعرف ارد عليه واقوله

يعنى لما القى اليهود وغيرهم يشوهو تاريخ البلاد والناس ترود هذا الكلام والاغرب ان بتنتشر بين الناس هذة الاقاويل لانهم لا يعرفون تاريخ بلادهم


تبقى حاجه صعبه


وبعدين سيبك من التاريخ

تعرفى الحضارة الاوروبيه الحديثه قامت على ثلاث عوامل فقط هما

1- خلق تاريخ او ايجاد تاريخ يقيم عليه دولتهم فأقتسوا التاريخ اليونانى

2- ثورة صناعيه

3- فصل اليدن عن السياسه اللى هى العلمانيه

تعالى اسألى اي واحد فى اورابا عن تاريخ بلدة هيقولك عليه بل وهتلاقيه يعرف عن تارخي بلادنا اكتر مما نعرف نحن


وبعدين عن تجربه شخصيه

ليست من خلال دراسه التاريخ ولكن عن هوايه او حب للتاريخ نفسه


كل ما الواحد قرا فى التاريخ كلما زاد عمرة بمعنى انا بقرأ عن فترة معينه كنت بحس انى فى هذا الفترة وغير كدا بحاول استفاد من اللى فات يعنى من خلال المواقف

على فكرة الغبى اللى يقولك التارخي مش بيعيد نفسه لا التاريخ بيعيد نفسه وممكن نستفاد منه كتير جدا

التاريخ ليس سرد لقصص وحكايات انام هو ذيه ذى علم الاجتماع والعلوم الطبيعيه الاخرى يمكن التجربه والملاحظه وطبعا الكلام دا مش للى بيدر التاريخ لمجرد الدراسه

لان احنا للاسف عندنا انهيار فى التعليم

مفيش اهتمام بالتالى اهملنا التاريخ والعلوم الاخرى

وبقى كل موادنا حشو فقط لعقول الطلبه للاسف

عشان كدا كل هدفنا اننا نحفظ وننهى السنه بدون الاستفادة من اى علم او اى حاجه

............

وانا مش بقرا في التاريخ ماكنتش قرات هنا لأن انت كلامك كله تاريخي بس هو بيعجبني لأنه كلام بسيط جدا بس لو تيجي تلخص منهج التاريخ عندي زيه كده تبقى جدع اوووووي
............

ربنا يكرمك دى شهادة اعتز بيها

§a§a said...

وشوشنى .......

انا حرة انا فتحتها شات بقا

____________

يا فندم على راحتك حد يقدر يتكلم


بجد سعيد جدا بمشاركاتك فى المدونه والموضوعات رغم انك مش بتحبى التاريخ بس دى بجد شهادة اعتذ


وبعدين لو جت على المنهج بتاعك لا تقلقى الخصهولك اسهل مما يمكن والله

حلوة